Forbedre din nettside med SEO

Du har helt sikkert prøvd å søke opp noe du ønsker å kjøpe eller undersøke på Google. Det er den mest populære søkemotoren som har svar på det aller meste. Søker du for eksempel på «jeans» får du opp ca. 1.570.000.000 resultater, og du har uendelig med sider du kan kjøpe jeans fra. Som forbruker vil du likevel ofte velge et av de fire- fem øverste treffene, fremfor å bla gjennom de mange sidene.

Dette er helt normalt, og de aller fleste blar sjeldent, eller aldri til side to på Google. Resultatene øverst på søkemotoren sier oss noe om hvor etablert og populær siden er. Dette forbinder de fleste med kvalitet, og blir det naturlige valget for mange. Slike handlinger og brukerens holdninger til søk og resultater har gjort det viktigere enn noen gang ha god SEO

 

Hva er SEO

SEO står på engelsk for Search Engine Optimizing, på norsk kjenner vi det som Søkemotoroptimalisering. Den enkle forklaringen på ordet er å optimere hjemmesiden slik at den kommer høyere blant resultatene på søkemotorene. Dersom dette skjer ved at din side øker i popularitet, har gode tilbakemeldinger, og møter kunders og søkeres behov, kan optimaliseringen beskrives som organisk, ettersom den kommer mer eller mindre «naturlig».

En annen måte å optimalisere nettsiden sin på, er en uorganisk metode, som går ut på å betale for å komme høyere opp hos søkemotorer. Dette har blitt svært vanlig, og det kan derfor være vanskelig å finne sin side blant toppresultatene uten å ha betalt for det.

Hvorfor er SEO viktig for bedriften din?

SEO sender deg som sakt til toppen av resultatene på sider søkemotorer som google, dette er viktig fordi de fleste ikke gidder å bla gjennom sidene. Det sier også noe om din bedrift, og den fremstår mer profesjonell. SEO burde være en del av markedsføringsbudsjettet til din bedrift, ettersom det kan tiltrekke seg en stor kundebase. Det er også med på å styrke din bedrifts synlighet og tilstedeværelse på internett, som er blitt mer viktig enn noen gang. Ved å være tilgjengelig på nett, gjør du også din nettside mere brukervennlig. Det er også andre elementer ved din nettside som kan optimalisere den, for eksempel å velge et godt domenenavn.

Hvorfor er domenenavn viktig?

Domenenavnet burde inneholde navnet til din bedrift, eller være noe som kunder kan gjenkjenne. Navnet henger tett sammen med hvilke resultater du får opp, og vil igjen gi mer oppmerksomhet til siden din. Domenenavnet burde være det samme som navnet på virksomheten, i noen tilfeller kan navnet allerede være tatt. Du skal nemlig kjøpe retten til å ha navnet på nett, og her kan du velge noen varianter. Den beste varianten vil for mange være «.com» men bor du i Norge kan «.no» være mer attraktivt. Jo mer globalt det er, jo dyrere vil det ofte være å kjøpe.

SEO og domenenavn burde være top-prioriteringer når du lager en nettside. Det er essensielt om kunder skal finne siden din, og optimaliserer bedriften din.