I takt med at sosiale medier har blitt mer og mer populære og ikke minst utviklet flere forskjellige formater som tillater mange spennende måter å fortelle historier på, har det blitt snakket mer og mer om at blogger ikke er aktuelle lenger. Men dette er langt fra sannheten, for det blogger tilbyr er noe helt annet enn det sosiale medier kan gjøre. I denne artikkelen skal vi derfor se litt nærmere på hvorfor blogger fortsatt er et aktuelt medium og ikke minst hva blogger kan bidra med i dag.
Det å blogge var enormt stort for bare noen år siden, og utviklingen av disse var på mange måter en introduksjon til det klimaet vi ser på sosiale medier i dag og ikke minst den retningen markedsføring har utviklet seg i de siste ti årene. Blogger representerte ikke bare et medium der man kunne lære om alt fra oddsen til blomsterdekorasjoner til sminke. Og dette er fortsatt aktuelt i dag!
Se for deg dette for eksempel: du har lyst til å lære mer om oddsen, hvordan dette fungerer og ikke minst hvordan du kommer i gang og hva du trenger å vite, har du ikke lyst til å bare finne innhold om dette på sosiale medier. For selv om det er kontoer som er dedikert til dette og podkaster du kan lytte til, så er det bare noe over det å kunne lese artikler og ikke minst fordype seg i tekst, som appellerer til oss på en helt annen måte enn det å se på innhold på TikTok.
Forskjellige medier har ulike fordeler
Det er mange som tenker at man må velge mellom hvilke forskjellige plattformer man vil bruke, men denne ideen er i bunn og grunn noe som ikke har så mye for seg. For selv om det ikke akkurat er noen diskusjon om det er Instagram eller blogger som er mest populære og har mest potensiale når det kommer til annonsepenger i dag hvis du har mange følgere, kan ikke Instagram og andre sosiale medier måle seg med den muligheten man har for formidling på for eksempel en blogg.
Og det er ingen grunn til å velge – la dem heller supplere hverandre, for det er styrker det er bra å beholde begge steder og de bidrar begge to til en mer demokratisk prosess når det kommer til lærdom og kunnskap. Under skal du få en kjapp gjennomgang av noen av de styrkene hver plattform har, slik at du kan vurdere hvilke plattformer som passer best til deg, men ikke tenk at du må velge, for det er gode grunner til å beholde eller starte flere plattformer, og kombinere innholdet slik at følgerne dine får den aller beste opplevelsen avhengig av hva du vil formidle.
- Blogger: blogger egner seg primært til lengere tekster og fungerer fantastisk som en database av kunnskap. Det er også en viktig del av deg som brand og vil gjøre det enklere å formidle identiteten din enn det er på sosiale plattformer, fordi her er det du som styrer absolutt alt. Du kan også gi bort gratis viten og skrive folk opp til et nyhetsbrev. For hvis det er noe sosiale medier har lært oss er det at de er veldig dårlig hjelp når du blir hacket og mister kontoen din – og da er det bra å ha kundene dine et sted du faktisk eier, som en helt nødvendig backup.
- Sosiale medier: når det kommer til sosiale medier kan man dele opp disse i to forskjellige kategorier. For som med alle andre ting har det også her vært utvikling som har ført fra det som var moderne (Facebook), men som er mindre moderne nå, til Instagram og TikTok, som er de største og viktigste plattformene i dag. Disse plattformene egner seg i hovedsak til kortere formater som tekst, video og bilder og gir deg generelt liten mulighet til å gå i dybden med noe som helst, fordi plattformen er bygget for korte formater.
Disse to kategoriene er derfor perfekte for hverandre, og de manglene begge typene plattformer har, utfylles av den andre. Det er derfor ikke smart å tenke at det handler om å velge den ene eller den andre, men heller kombinere de to for å få det aller beste resultatet. For hvis man skal lære om et emne, som for eksempel oddsen, er det fint å begynne med småbiter på sosiale medier, men samtidig ha muligheten til å fordype seg i lengere tekster med mer kunnskap (blogger). Så det er i bunn og grunn ingen grunn til å se blogger som mindre aktuelle i dag, potensialet deres er bare annerledes.